Portad
Jag: Hej, jag skulle lämna tillbaka den här filmen. Men den går inte att titta på. Det börjar flimra i scen fyra och efter ett tag stannar den. Sedan är det likadant i flera andra scener. Vi har testat den på flera spelare. Det är likadant på allihop.
Videobutikskillen: Jaha… (tittar ingående på omslaget) …det är det här bolaget som skickar dåliga filmer. Vad ska jag göra?
Jag: Klaga, kanske? Men hur kan du ersätta mig?
Videobutikskillen: Du kan få till godo på samma film. Vi har den inte inne just nu.
Jag: Jag vill inte se samma film igen. Jag har redan sett slutet på den. Jag har sett fragment av filmen, en scen här och en scen där. Men det känns som att jag kan den. Jag vill att du ger mig till godo-kvitto som gäller till vilken film som helst.
Videobutikskillen: Så du säger du har sett filmen? (drar upp axlarna och sträcker ut armarna med en frågande min i ansiktet = du har sett filmen, vad är problemet?)
Jag: Jag har inte fått den upplevelse som jag betalat för, eftersom jag varit tvungen att byta spelare flera gånger och bara kunnat se två tredjedelar av filmen. Jag tycker inte riktigt att du har levererat det du lovat.
Videobutikskillen: Mffm, mfff. (Tar upp discen och tittar på den. Har han bara någorlunda normal syn så ser han alla reporna på skivan, den påminner om en silverfärgad vinylsingel)
Jag: Det här är inte första gången jag är här med filmer som inte fungerar. Det är kass kvalitet på era filmer. Hur kommer det sig att…
Videobutikskillen: (Tittar på sin dataskärm) Ja, jag ser det. Du har varit här och klagat förut. Och du har en barnfilm till godo.
Jag: Va? Har jag? Men jag har säkert hyrt tio barnfilmer sedan vi klagade senast. Varför har ni inte sagt något? Jag har betalat varje gång, inte fått någon till godo.
Videobutikskillen: Mffm, mfff.
(Tystnad)
Jag: Det vore kul om du kunde säga något i stil med ”vad tråkigt” eller ”jag är ledsen att du fått din upplevelse förstörd”, men du verkar ju inte bry dig. Förra gången jag var här skyllde du på att kunderna förstör filmerna. Nu skyller du på filmbolaget. Men jag skiter ju i vem som har gjort det här. Jag har betalat dig och alltså tycker jag att du har ansvaret.
Videobutikskillen: Jo, jo.
Jag: Så hur gör vi då? Får jag en film till godo?
Videobutikskillen: Asså, jag säger du får se filmen en gång till. Men du vill inte se den en gång till.
Jag: Nej, jag har sett scen ett till tre, sedan fick jag hoppa till scen fem. Och så fick jag se scen sju och sedan slutet. Jag tycker inte att jag har fått det jag betalat för. Men jag vill inte se samma film en gång till.
Videobutikskillen: Mffm, mfff. Sa du scen fyra? Vi kan titta på den och se om det stämmer.
Jag: Ja, jag tycker att du borde titta på den. För den funkar inte. Men jag har inte tid att står här och titta på film med dig. Jag har familjen som väntar i bilen. Vi gör så här. Du behåller din skitfilm och pengarna och jag låter bli att komma tillbaka hit, ok? (Jag dunkar handflatan i disken, vänder mig om och går mot dörren.) Bra service! (Jag vänder mig om mot disken och applåderar – fånigt, jag vet, men jag är rätt upprörd och då blir man puckad).
Videobutikskillen: Vi vill inte ha dig som kund. Du är inte välkommen hit. Kom inte tillbaka!
- - - - - - - - - -
Det här är en rent subjektiv tolkning av det lilla drama som utstpelade sig på videobutiken i Fruängen igår. Videobutikskillen har definitivt en helt annan version.
Men förmodligen skiter han i vilket. Jag är bara en dryg, dum, jobbig kund, som ställer till problem. Hans butik skulle gå så mycket bättre om han slapp handskas med en massa kunder. Typ.
Jag vet inte varför jag hetsar upp mig så mycket över det här med människor som inte tar sitt ansvar. Som jag gjorde med CDon. Jag blir irriterad över att den som tar betalat för varor eller tjänster inte anser sig ha någon skyldighet. Om de säljer något som inte funkar så är det mitt problem, inte deras.
Varför ska det vara så svårt att bli professionellt bemött när man försöker insupa lite populärkultur?
Jag vet inte, jag är kanske gammal. Jag kanske bara borde ha antagit hans erbjudande och varit snäll och dum och medgörlig?
Fast mitt i alltihopa tycker jag att det är lite coolt att ha blivit portad. Jag som aldrig har blivit avvisad från krogen eller utesluten ur någon förening. Alltid skötsam. Nu blir jag portad, vid 35 års ålder. Äntligen.
Videobutikskillen: Jaha… (tittar ingående på omslaget) …det är det här bolaget som skickar dåliga filmer. Vad ska jag göra?
Jag: Klaga, kanske? Men hur kan du ersätta mig?
Videobutikskillen: Du kan få till godo på samma film. Vi har den inte inne just nu.
Jag: Jag vill inte se samma film igen. Jag har redan sett slutet på den. Jag har sett fragment av filmen, en scen här och en scen där. Men det känns som att jag kan den. Jag vill att du ger mig till godo-kvitto som gäller till vilken film som helst.
Videobutikskillen: Så du säger du har sett filmen? (drar upp axlarna och sträcker ut armarna med en frågande min i ansiktet = du har sett filmen, vad är problemet?)
Jag: Jag har inte fått den upplevelse som jag betalat för, eftersom jag varit tvungen att byta spelare flera gånger och bara kunnat se två tredjedelar av filmen. Jag tycker inte riktigt att du har levererat det du lovat.
Videobutikskillen: Mffm, mfff. (Tar upp discen och tittar på den. Har han bara någorlunda normal syn så ser han alla reporna på skivan, den påminner om en silverfärgad vinylsingel)
Jag: Det här är inte första gången jag är här med filmer som inte fungerar. Det är kass kvalitet på era filmer. Hur kommer det sig att…
Videobutikskillen: (Tittar på sin dataskärm) Ja, jag ser det. Du har varit här och klagat förut. Och du har en barnfilm till godo.
Jag: Va? Har jag? Men jag har säkert hyrt tio barnfilmer sedan vi klagade senast. Varför har ni inte sagt något? Jag har betalat varje gång, inte fått någon till godo.
Videobutikskillen: Mffm, mfff.
(Tystnad)
Jag: Det vore kul om du kunde säga något i stil med ”vad tråkigt” eller ”jag är ledsen att du fått din upplevelse förstörd”, men du verkar ju inte bry dig. Förra gången jag var här skyllde du på att kunderna förstör filmerna. Nu skyller du på filmbolaget. Men jag skiter ju i vem som har gjort det här. Jag har betalat dig och alltså tycker jag att du har ansvaret.
Videobutikskillen: Jo, jo.
Jag: Så hur gör vi då? Får jag en film till godo?
Videobutikskillen: Asså, jag säger du får se filmen en gång till. Men du vill inte se den en gång till.
Jag: Nej, jag har sett scen ett till tre, sedan fick jag hoppa till scen fem. Och så fick jag se scen sju och sedan slutet. Jag tycker inte att jag har fått det jag betalat för. Men jag vill inte se samma film en gång till.
Videobutikskillen: Mffm, mfff. Sa du scen fyra? Vi kan titta på den och se om det stämmer.
Jag: Ja, jag tycker att du borde titta på den. För den funkar inte. Men jag har inte tid att står här och titta på film med dig. Jag har familjen som väntar i bilen. Vi gör så här. Du behåller din skitfilm och pengarna och jag låter bli att komma tillbaka hit, ok? (Jag dunkar handflatan i disken, vänder mig om och går mot dörren.) Bra service! (Jag vänder mig om mot disken och applåderar – fånigt, jag vet, men jag är rätt upprörd och då blir man puckad).
Videobutikskillen: Vi vill inte ha dig som kund. Du är inte välkommen hit. Kom inte tillbaka!
- - - - - - - - - -
Det här är en rent subjektiv tolkning av det lilla drama som utstpelade sig på videobutiken i Fruängen igår. Videobutikskillen har definitivt en helt annan version.
Men förmodligen skiter han i vilket. Jag är bara en dryg, dum, jobbig kund, som ställer till problem. Hans butik skulle gå så mycket bättre om han slapp handskas med en massa kunder. Typ.
Jag vet inte varför jag hetsar upp mig så mycket över det här med människor som inte tar sitt ansvar. Som jag gjorde med CDon. Jag blir irriterad över att den som tar betalat för varor eller tjänster inte anser sig ha någon skyldighet. Om de säljer något som inte funkar så är det mitt problem, inte deras.
Varför ska det vara så svårt att bli professionellt bemött när man försöker insupa lite populärkultur?
Jag vet inte, jag är kanske gammal. Jag kanske bara borde ha antagit hans erbjudande och varit snäll och dum och medgörlig?
Fast mitt i alltihopa tycker jag att det är lite coolt att ha blivit portad. Jag som aldrig har blivit avvisad från krogen eller utesluten ur någon förening. Alltid skötsam. Nu blir jag portad, vid 35 års ålder. Äntligen.
1 Comments:
Haha! Det här kan vara det roligaste jag läst på riktigt länge. Vilken otroligt puckad kille! Vem vill se samma film igen liksom? Herregud..
Skicka en kommentar
<< Home