torsdag, mars 06, 2008

Jag - en grinig gammal gubbe

Från: Fredrik Emdén
Skickat: den 08 januari 2008 18:50
Till: SupportSE CDON.COM
Ämne: Re: Din order hos CDON.COM är levererad



Hej!

I dag fick jag nedanstående leverans. Fast inte riktigt. Istället för den beställda skivan “Sams town” med Killers hade ni stoppat ner första säsongen av The L word på dvd i försändelsen.

Ganska så mycket fel, alltså.

Nu har jag i och för sig inget emot att få The L word – jag är nyfiken på att se den - men eftersom den kostar betydligt mer än Killers-plattan så antar jag att ni har intresse av att få veta det. Och så skulle jag ju gärna ha skivan jag beställt.

Vad göra?

Må gott.

/Fredrik


Från: Fredrik Emdén
Skickat: den 11 januari 2008 11:07
Till: SupportSE CDON.COM
Ämne: Fellevererad vara



Hej!

I tisdags fick jag order 143851XX levererad. Fast inte riktigt. Istället för den beställda skivan "Sams town" med Killers hade ni stoppat ner första säsongen av The L word på dvd i försändelsen.

Ganska så mycket fel, alltså.

Nu har jag i och för sig inget emot att få The L word - jag är nyfiken på att se den - men eftersom den kostar betydligt mer än Killers-plattan så antar
jag att ni har intresse av att få veta det. Och så skulle jag ju gärna ha skivan jag beställt.

Vad göra?

Må gott.

/Fredrik Emdén


Från: SupportSE CDON.COM
Skickat: den 11januari 2008 16:14
Till: Fredrik Emdén
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej,

Tack för ditt mail.

Vi beklagar att fel vara levererats till dig.

En ny order på produkten har registrerats, för att du ska få den korrekta varan så snart som möjligt. Vi skickar ett returkuvert till dig så att du kan returnera den fellevererade produkten till oss.

Observera att du måste skicka med den NYA FAKTURAN i returen, vi kommer att makulera denna när vi mottar din retur.

Produkten du skickar tillbaka måste vara oanvänd. Om plombering finns, ska denna vara obruten.

Med vänlig hälsning,
Helena
CDON.COM


Från: Fredrik Emdén
Skickat: den 21 januari 2008 18:33
Till: SupportSE CDON.COM
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej Helena!

Tack för ditt svar.

Om jag förstått det hela rätt så förväntas jag alltså ta mig till en brevlåda och skicka tillbaka den vara som ni har skickat fel?

Även om ni tänker betala portot, så förutsätter detta ju en ansträngning från min sida, för något som ni så uppenbart har gjort fel.

Ni har inte tänkt att kompensera mig för detta på något sätt?

Och dessutom: om jag har brutit plomberingen, vad händer då? Rent hypotetiskt, alltså?

/Fredrik



Från: SupportSE CDON.COM
Skickat: den 22 januari 2008 10:47
Till: Fredrik Emdén
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej!

Ja, tyvärr så blir det ibland fel i sändningarna. Detta händer dock väldigt sällan men det är lika beklaglit varje gång. För att du ska få rätt vara måste den fellevererade varan på något sätt tillbaka till oss. VI försöker göra detta så smidigt för kunden som möjligt. Vi skickar returkuvert tillsammans med nya varan, mindre väntetid för ersättningen samt returkuvertet är enkelt att bara lägga i en brevlåda, på vägen till jobbet affären etc.

Rent hypotetiskt, om plombering är bruten tar vi inte emot varan i retur.

Hoppas du får en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning
Richard
Kundtjänst CDON.COM



Från: Fredrik Emdén
Skickat: den 22 januari 2008 11:14
Till: SupportSE CDON.COM
Ämne: Re: Fellevererad vara



Tack för svar, Richard.

Fast du svarade bara på en av mina frågor. Hur blev det med kompensationen?

En av poängerna med att handla hos er är ju att jag får de varor jag vill ha levererade till min dörr och slipper resa mig ur min stol och ta mig till en skivaffär.

Nu har NI gjort fel och JAG måste ta mig till brevlådan, som du förutsätter
att jag har i min närhet.

Det tog er två veckor att skicka rätt skiva. Och returkuvertet låg inte med i försändelsen den nya varan. Det har ännu inte dykt upp. Föga smidigt,eller hur? Och knappast mindre väntetid, väl? På er hemsida står det att Sams's town med Killers har en beräknad leveranstid på "1-3 arbetsdagar".

För att fortsätta det hypotetiska tänkandet; om jag blir sugen på att titta på tv ikväll och inte har något annat att tillgå än den första säsongen av L word, som ni av misstag har skickat till mig, och därför av obetänksamhet råkar bryta plomberingen, vad händer då?

Ha en bra dag, du också!

/Fredrik


Från: SupportSE CDON.COM
Skickat: den 23 januari 2008 08:21
Till: Fredrik Emdén
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej Fredrik,

Tack för ditt mail.

Vi har dessvärre ingen möjlighet att erbjuda dig någon kompensation för det inträffade men vi försöker lösa detta på bästa möjliga sätt för kunden.

Som vi tidigare sagt kan vi inte godkänna returen om plomberingen är bruten.

Med vänlig hälsning

Jenny
CDON.COM Kundtjänst


Från: Fredrik Emdén
Skickat: den 23 januari 2008 09:34
Till: SupportSE CDON.COM
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej Jenny!

Tack för ditt svar.

Synd att vi har så olika förväntningar på varandra. Ni förutsätter att jag utan problem har möjlighet att gå och posta er försändelse. Och jag tycker att ni borde kompensera mig för att ni har gjort fel (och sedan inte skött det hela så smidigt som ni säger att ni själva önskar, jag har fortfarande inte fått något returkuvert).

Hur svårt är det att säga "hey, vi bjussar på porto nästa gång du beställer hos oss" eller liknande? Rätt mager kompensation, i och för sig, men ändå ett tecken på välvilja.

Jag kan ju tycka att ni borde vara glada och tacksamma för att jag var uppriktig nog att underrätta er om att ni har skickat mig en vara som kostar 299 kronor istället för en som kostar 59 kronor.

Att jag gjorde det känns otroligt korkat just nu. Jag borde ha behållit filmen, beställt ett nytt ex av Killers-skivan och sedan hållit käften. Men jag kunde inte föreställa mig att ni skulle vara så stelbenta.

Vad betyder i klartext "som vi tidigare sagt kan vi inte godkänna returen om plomberingen är bruten"? Vad gör ni om jag bestämmer mig för att behålla varan? Stämmer mig? Doppar mig i tjära och fjädrar? Kräver mig på ersättning?

Ha en strålande dag!

/Fredrik


Från: Fredrik Emdén
Skickat: den 31 januari 2008 13:33
Till: SupportSE CDON.COM
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej!

Jag väntar fortfarande på svar! Mejlet nedan skickades för drygt en vecka sedan. Var vänlig hör av dig!

/Fredrik


Hej Jenny!

Tack för ditt svar.

Synd att vi har så olika förväntningar på varandra. Ni förutsätter att jag utan problem har möjlighet att gå och posta er försändelse. Och jag tycker att ni borde kompensera mig för att ni har gjort fel (och sedan inte skött det hela så smidigt som ni säger att ni själva önskar, jag har fortfarande inte fått något returkuvert).

Hur svårt är det att säga "hey, vi bjussar på porto nästa gång du beställer hos oss" eller liknande? Rätt mager kompensation, i och för sig, men ändå ett tecken på välvilja.

Jag kan ju tycka att ni borde vara glada och tacksamma för att jag var uppriktig nog att underrätta er om att ni har skickat mig en vara som kostar 299 kronor istället för en som kostar 59 kronor.

Att jag gjorde det känns otroligt korkat just nu. Jag borde ha behållit filmen, beställt ett nytt ex av Killers-skivan och sedan hållit käften. Men jag kunde inte föreställa mig att ni skulle vara så stelbenta.

Vad betyder i klartext "som vi tidigare sagt kan vi inte godkänna returen om plomberingen är bruten"? Vad gör ni om jag bestämmer mig för att behålla varan? Stämmer mig? Doppar mig i tjära och fjädrar? Kräver mig på ersättning?

Ha en strålande dag!

/Fredrik


Från: SupportSE CDON.COM
Skickat: den 01 februari 2008 11:01
Till: Fredrik Emdén
Ämne: Re: Fellevererad vara

Hej,

Tack för ditt mail.

Det skickades ett returkuvert till dig den 23/1. Men jag skickar ett nytt eftersom det verkar som om detta inte kommit fram till dig.

Vi beklagar verkligen att du fått felleverrad vara men tyvärr kan vi inte lösa det på annat sätt än att vi skickar ett förbetalt returkuvert.

Vi skickar även med en rabattkod som ger dig frifrakt vid nästa beställning.

Rabattkod: XXXXX
Rabattkoden gäller i 30 dagar från dagens datum.

Med vänlig hälsning

Johanna L
CDON.COM Kundtjänst



Från: Fredrik Emdén
Skickat: den 01 februari 2008 11:08
Till: SupportSE CDON.COM
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej Johanna!

Tack för svar. Och för visad välvilja med rabattkoden.

Men fortfarande (för fjärde gången!) undrar jag: vad händer om jag inte skickar tillbaka den fellevererade varan?

/Fredrik


Från: SupportSE CDON.COM
Skickat: den 1 februari 2008 13:31
Till: Fredrik Emdén
Ämne: Re: Fellevererad vara



Hej,

Då kommer du att ha en obetald faktura hos oss.


Med vänlig hälsning

Henrik

Kundtjänst CDON.COM


Från: Fredrik Emdén
Skickat: den 1 februari 2008 14:18
Till: SupportSE CDON.COM
Ämne: Re: Fellevererad vara

Henrik!

Har du möjlighet att skicka mig en kopia på den fakturan? Är lite nyfiken på
hur den ser ut och hur det kan finnas en faktura på något som inte är
beställt.

/Fredrik


Från: SupportSE CDON.COM
Skickat: den 1 februari 2008 14:42
Till: Fredrik Emdén
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej Fredrik,

Du kommer att ha en obetald faktura på den fellevererade varan som vi skickade åt dig, men på fakturan så står den vara som du har beställt men inte fått.
Så det finns inte någon faktura på den fellevererade varan.
Du kan behålla den fellevereade varan men då måste du betala för den.
Hoppas att det är klarare nu.


Med vänlig hälsning

Henrik

Kundtjänst CDON.COM

Från: Fredrik Emdén
Skickat: den 1 februari 2008 15:20
Till: SupportSE CDON.COM
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej hej, Henrik.

Jag har betalat för The Killers - Sam's town två gånger. Dels på den första
fakturan, då varan saknades, och dels på fakturan som följde med den
efterföljande leveransen då jag fick rätt skiva.

Betyder det att vi är kvitt? Eller kommer jag att få en ny faktura? Nej, så
jätteklart är det inte.

Jag antar att du tycker att jag är omständlig, men jag tycker att ni har
varit rejält stelbenta i det här. Jag påpekade ett fel som ni gjort, som var
utanför er kontroll. Det hade varit enklare och mer ekonomiskt fördelaktigt
för mig att bara strunta i det, men det gjorde jag inte. Hade ni från början
kläckt ur er ett "tack för att du påpekade detta" och gett mig en symbolisk
kompensation så hade jag varit en nöjd kund. Men det gjorde ni inte.

Så därför har ni förvandlat mig till en sur och grinig gammal gubbe som
ägnar onödigt mycket tid åt att skriva mejl till er.

Ha en trevlig helg.

/Fredrik


Från: SupportSE CDON.COM
Skickat: den 1 februari 2008 15:44
Till: Fredrik Emdén
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej,

Vi har inte fått någon betalning på faktura 2131495XX, 2133451XX och 2139083XX. Det tar 2-3 dagar för att en faktura att gå igenom, så om du har betalat igår eller idag så ser vi det inte ännu. Du ska skicka med den nya fakturan som du fick med Killers skivan i paketet som du skickar tillbaka till oss.


Med vänlig hälsning

Henrik

Kundtjänst CDON.COM


Från: Fredrik Emdén
Skickat: den 1 februari 2008 15:59
Till: SupportSE CDON.COM
Ämne: Re: Fellevererad vara


Henrik!

Det är imponerande att ni så konsekvent undviker att kommentera min kritik mot er. Kanske inte så värst serviceinriktat, men väldigt imponerande! Jag är en ett stort fan av den byråkratisvenska som ni tillämpar.

Nej, det stämmer att ni inte har fått någon betalning än. Jag har avvaktat lite tydligare besked från er, men jag betalade igår och ni borde således ha betalningen i morgon eller på måndag.

Om jag väljer att behålla den fellevererade varan, hur gör vi då med betalningen? Är vi kvitt då (när ni fått era pengar, alltså)? Eller kommer det en ny faktura?

/Fredrik


Från: SupportSE CDON.COM
Skickat: den 3 februari 2008 13:16
Till: Fredrik Emdén
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej Fredrik,

Tack för ditt mail.

Jag har precis läst igenom all tidigare konversation och håller med om att vi har varit ganska stelbenta.

Ni kan självklart behålla båda varorna. Eftersom ni har betalt båda fakturorna, så får ni ingen ny räkning. Allt är således klart!

Med vänlig hälsning
Robin
Kundtjänst CDON.COM


Från: Fredrik Emdén
Skickat: den 3 februari 2008 20:20
Till: SupportSE CDON.COM
Ämne: Re: Fellevererad vara


Hej Robin!

Tack för det!

Må gott.

/Fredrik

4 Comments:

Blogger Alex sade...

Wow! imponerande tålamod min vän! Men frågan som måste ställas är: var det värt det?

ja om inte annat så blev det ett mycket underhållande blogginlägg.

Och du är inte en gammal gubbe, vi lever i ett samhälle där företag inte förväntar sig att människor klagar. Och om de klagar så slutar de klaga om de får ett lulligt svar. Klaga på , det gör jag också, och till slut få man rätt. ofta känns det värt det. Även om det bara handlar om en poäng. eller en tjuga.

hmm.. kanske är vi båda sura gubbar.

7/3/08 00:56  
Blogger Fredrik sade...

Om det var värt det? Nja, L word är ju rätt seg. En bra tanke kring intrigen, men dåligt spelat och alldeles för långa avsnitt.

Men sett ur ett serviceperspektiv var det helt klart värt det. För det gör mig galen när ett företag anser sig ha rätt att uppträda oprofessionellt utan att, som du skriver, få några klagomål.

Hela den här grejen med att ingen tar sitt ansvar för någonting gör mig sned.

Och jag förstår dessutom inte hur någon har råd att resonera på det sättet. Det är ju inte så att skivförsäljningen ökar direkt.

Nu uppträdde i och för sig CDon professionellt till slut. Men det var ju enbart för att jag var envis och tröttade ut dem.

Och på vägen hann de tappa en trogen kund. Jag ska inte säga att jag aldrig någonsin kommer att handla där igen, men jag kommer definitivt söka andra alternativ först.

7/3/08 08:10  
Blogger Nathaniel sade...

Tja! Är bara tvungen att lämna det obligatoriska "jag har jobbat i butik och postorder, så jag vet hur kunder suger"-inlägget.

Personligen anser jag att du hade grovt fel redan från börjat, och det gör jag i egenskap av kund, precis som du. CDON är en postorderfirma, inte en budfirma. Att du får leveransen fram till din dörr är tack vare Posten, inte CDON, så varför förväntar du dig att de ska hoppa in i en bil, köra hem till dig och personligen plocka upp en vara de råkar ha skickat fel? Fruktansvärt arrogant, enligt mig.

Jag tycker CDON var onödigt generösa med att ge dig L Word-DVDn för priset av en CD-skiva, utöver att de betalade frakten för paketet du var för lat för att skicka tillbaka OCH erbjuda dig gratis frakt på nästa beställning. De gjorde ett misstag (obligatorisk " har du verkligen aldrig gjort ett misstag"-parentes) som bara kostade dig en promenad, inget mer. Det tycker jag DU kunde ha bjudit på.

Slutligen, intressant läsning, speciellt för någon som både jobbat inom postorder och som ofta beställer (och får fellevererat) själv. Dock håller jag med om din rubrik, du ÄR verkligen en grinig gammal gubbe.

5/4/08 11:45  
Anonymous Anonym sade...

Detta var det mest underhållande på hela söndagskvällen.
Keep it going mr Radhuselvis.
De går nog plus i slutet av månaden trots detta. Ingen fattig lider.

/David

1/6/08 21:09  

Skicka en kommentar

<< Home