lördag, mars 27, 2010

The story of my life, part 1














Danne on the road med en blivande vinnare i handen.

I slutet av januari åkte jag, Alex och Danne på en liten turné, för att se Depeche Modes och Nitzer Ebbs gemensamma Sverigespelningar. På nästan exakt 49 timmar körde vi sträckan Stockholm-Malmö-Göteborg-Stockholm.

Det var ljuvliga dagar med landsvägsromantik, vägkrogspyttipanna och b-sidediskussioner. Och så en massa bra musik, förstås.

Resan utgjorde också arena för ett stenhårt bland-cd-battle.

Vi hade tillbringat åtskilliga timmar framför skivsamlingen för att hitta den perfekta blandningen. Alla hade tagit uppgiften på stort allvar. Nu spelade vi andäktigt upp våra verk i en risig bilstereo medan ett vintrigt Sverige rusade förbi utanför rutorna.

På en krog vid Möllevångstorget hade vi sedan slutplädering och omröstning. Danne vann med en sällsynt smakfull blandning av punk, soul och country.

Trots att jag gick förlorande ur striden kunde jag omöjligen känna mig besviken, för jag var väldigt nöjd med det arbete – och den kärlek! – jag lagt ner på min cd.

Jag hade döpt skivan till det lite krångliga namnet ”Sthlm-Malmo-Gbg - (Random excerpts from) The unauthorized biography of a popsnöre – the early years”.

Det är en titel som återspeglar innehållet tämligen exakt (förutom det där med ”unauthorized”, det var en blinkning till Ben Folds Fives skiva The unauthorized biography of Reinhold Messner): ett slumpvist blandat urval av den musik som formade mitt musiklyssnande. Jag slängde skämskudden och radade oblygt upp sådant som präglat min musiksmak, från 1977 till 1995.

Rätt mycket var förstås tvunget att utelämnas av utrymmesskäl, men så här två månader senare är jag fortfarande nöjd över urvalet. Det är rätt ocoolt, men väldigt bra.

Så därför vill jag här med stor glädje dela med mig av skivan. Varsågod:

Sthlm-Malmo-Gbg - (Random excerpts from) The unauthorized biography of a popsnöre – the early years:

1. A New Machine - Part 2 - Pink Floyd
2. Advert - blur
3. The Voice - Ultravox
4. Reel to Real - Simple Minds
5. 19Hundra80Sju - Imperiet
6. It's Called A Heart - Depeche Mode
7. Bop Til You Drop - Rick Springfield
8. Train Of Thought - a-Ha
9. Welcome To The Working Week - Elvis Costello
10. (Untitled) - Oasis
11. Every Breath You Take - The Police
12. Not forever - Popsicle
13. Why Don't We Live Together - Pet Shop Boys
14. Ingenting Någonsin - Kent
15. The Hollow Man (Acoustic) - Marillion
16. Vägar Härifrån -Hardy Nilsson

Har du Spotify kan du avnjuta nästan hela skivan här.

3 Comments:

Blogger Erica sade...

Jag tackar ödmjukast, fixar en latte och drar igång Spotify omgående!

29/3/10 11:24  
Anonymous Anonym sade...

Vafalls, kan inte hitta "Cherry man" med The Wannadies på listan!

/Pungen

30/3/10 14:59  
Blogger Fredrik sade...

Ja, hur kunde jag missa Cherry man? Den får vara med på Deluxe-utgåvan.

31/3/10 08:48  

Skicka en kommentar

<< Home