onsdag, februari 15, 2006

I´m a blandbander, yes I am

Eftersom jag är blandbandsromantiker satte jag ihop en liten Alla hjärtans dag-cdr till min älskade, som hon fick igår innan hon gick till jobbet. Och eftersom blandbandsromantikern är granne med nörden hade jag ägnat ett par veckor åt låtlistan.

Att sätta ihop en blandskiva till den man älskar - eller ännu värre: den man dejtar - är en njutningsfull fasa och innefattar många regler. Det gäller att hitta en röd tråd, ett budskap, i låtvalet som är lagom subtilt och inte övertydligt. Man ska vara inställsam, men också kasta in lite grus, så att det inte slutar som Absolute Love Songs. Texterna får inte vara för raka så att de gör mottagaren generad. Och så ska man skapa en balans mellan låtar som mottagaren känner till, sådana som kanske är "våra" sånger och sådana som är nya och kan bli en aha-upplevelse (och då syftar jag inte på en Morten Harket-upplevelse...).

Dagen före överlämnandet lyssnade jag igenom min omsorgsfullt komponerade blandskiva och upptäckte att den sög. Så i panik förkastade jag alltihop och satte ihop en ny. Resultatet blev inte lysande, men helt ok. Här är den:

01. Valentine's day - Steve Earle
02. I wouldn't normally do this kind of thing - Pet Shop Boys
03. My phone's on vibrate for you - Rufus Wainwright
04. Somewhere only we know - Keane
05. No one's gonna hurt you - James Iha
06. He wants you - Nick Cave & The Bad Seeds
07. I envy the wind - Lucinda Williams
08. Hobart paving - Saint Etienne
09. Gårdskvarnar och skit - Håkan Hellström
10. Fix you - Coldplay
11. Soon after christmas - Stina Nordenstam
12. 8 mile road - Grant Lee Buffalo
13. Tiny dancer - Elton John
14. Soul meets body - Death Cab for Cutie
15. Home - Depeche Mode
16. The luckiest - Ben Folds

Efter överlämnandet följde en lång dags väntan på det som är blandbandsromantikerns bränsle: mottagarens betyg.

Så vad tyckte hon? Jo, det visade sig att hon hade varit på kurs hela dagen och inte hunnit lyssna på den.

Suck. Ingen förstår en blandbandsromantiker.

3 Comments:

Anonymous Anonym sade...

ouch!

illa, men ändå något jag säkert också skulle råka göra...

men vad hände med Yo La Tengos "Our Way To Fall"? Är det inte den ultimata Alla Hjärtans Dag låten, lagom mysig utan smör? Visserligen har ni kanske varit gifta lite för länge för den, MEN nykär nostalgi uppskattas alltid....eller?

-Annika

15/2/06 12:40  
Anonymous Anonym sade...

Ordet blandband väcker så många gamla minnen. Underbart varma minnen. En blandning av sockersött och av ättika.

Man kunde ha ett blandband för varje tillfälle, för varje känsla, för varje del av livet.

Underbart att du gjorde ett "blandband" åt frugan, synd att hon inte insåg ditt nedlagda arbete och underbart att du väckte gamla, varma minnen hos mig.

Robban

15/2/06 19:52  
Blogger Fredrik sade...

Skönt att vi blandbandsromantiker kan förstå varandra! Låt det inte stanna vid gamla minnen nu, utan sätt igång och fixa nya blandband (det låter fortfarande bättre med blandband än blandskiva, eller hur?), vettja.

Hustrun meddelar för övrigt att hon gillade skivan. Men det var ett hack på ett ställe.

15/2/06 20:21  

Skicka en kommentar

<< Home