torsdag, februari 16, 2006

Önskelista till NY

Nästa vecka åker Annika till New York och jag har precis knåpat färdigt en inköpslista till henne. Kan ju tyckas lite onödigt, eftersom många av skivorna går att beställa på nätet.
Kalla mig gärna gammalmodig eller naiv, men blott vetskapen om att de skivor som hon kommer att få tag på faktiskt har stått i en skivaffär på Manhattan ger dem liv och själ. De har liksom fler historier att berätta än de skivor som kommer från ett lager i Hongkong. Sådant förgyller min vardag.

Här är listan:
Neko Case - Homage to Loretta Lynn (EP), Canadian Amp (EP), The Virginian (CD)
Ben Folds - Live at Tower records (EP)
Josh Haden - Light of day (EP)
The Jayhawks - The Jayhawks (CD), Live from the Women´s club vol 1 + 2 (CD)
Over the Rhine - Till we have faces (CD), Patience (CD)
The Sadies - Precious moments (CD)
The Twilight Singers - Black is the colour of my true loves hair (EP)
Martha Wainwright - Bloody Motherfucking Asshole (EP), Martha Wainwright (EP)

Allra helst skulle jag ju själv åka och köpa dem, på till exempel Other music. Jag känner en otroligt stark längtan till New York, inte minst i dag, då snön yr kring radhuset på berget. Det är nu sex år sedan jag var i NY, men minnena därifrån är starkare än från de flesta av mina resor. Inte minst på grund av att jag var så nyförälskad i mitt resesällskap; hon som sedermera skulle bli min hustru.

Det är roligare att vara insnöad i New York än i ett radhus i förorten.