fredag, april 28, 2006

Politiks

Det var klart att Keane, i egenskap av Coldplay light, skulle gå och bli politiska. På det kommande albumet Under the iron sea sjunger trion om Irak-kriget och andra hemskheter. Och jodå, de har fått råd av självaste Bono inför inspelningen av plattan.

Om detta berättar pianisten Tim Rice-Oxley i Rolling Stone.

Det fanns en tid när jag irriterade mig på popmusiker som plötsligt skulle börja agera politiker. Men jag gör det inte längre, även om det i många fall känns som att engagemanget är påklistrat. Snarare tycker jag att det väl är bra att kidsen får lite omvärldsanalys mitt i allt navelskådande.

Ända sedan jag råkade gå förbi deras konsert på Arvikafestivalen för två år sedan har jag gillat Keane. Samtidigt som jag förstår varför så många retar sig på denna emotionella, kritvita popmusik så har jag svårt för att motstå bandets låtar och den kraft som finns i sångaren Tom Chaplins strupe.

Första singeln från den nya skivan heter Is it any wonder? och släpps i slutet av maj. Plattan kommer några veckor senare.